Arhiva FKK-a “JELEN” i MAFAF-a
ARHIVA JELENA I MAFAF-a – ZBIRKA NEPROFESIJSKOG FILMA ISTRE
Kamerom zabilježena povijest Pule i Istre – od snimki porinuća brodova u Uljaniku, raznovrsnih natjecanja, gostiju Festivala igranog filma u Puli, dolaska Mate Parlova s Olimpijade 1972., pa sve do umjetničkih prvijenaca tadašnjih amatera, a sada poznatih kulturnih djelatnika poput Drage Orlića, Boška Obradovića ili Armanda Debeljuha – godinama je nezaštićena ležala na tavanu Zajednice tehničke kulture Pula. Posrijedi je sedamdesetak filmskih zapisa legendarnog Foto-kino kluba Jelen (1962.-1990.) ostvarenih na osjetljivoj acetatnoj, odnosno kiseloj podlozi, kojima je zbog pohrane u krajnje neadekvatnim uvjetima prijetilo nepovratno oštećenje. Ostaviti te zapise kao do sada neumoljivom zubu vremena bilo bi neodgovorno s obzirom da bi na taj način nepovratno nestao veliki dio filmskog identiteta Pule, Istre i Hrvatske. S ciljem njihova očuvanja Pulska filmska tvornica je 2009. počela sa „selidbom“ svih pronađenih predmeta i filmova te je nedugo potom pokrenula projekt Arhive Foto-kino kluba Jelen i MAFAF-a (Međuklupski i autorski festival amaterskog filma), kojim će vrijedna građa od neprocjenjivog značaja za neprofesijsku filmsku baštinu biti popisana, katalogizirana i arhivirana u Hrvatskom filmskom arhivu, te digitalizirana i predstavljena javnosti. U tom cilju filmovi su predani Hrvatskom filmskom savezu, koji je do danas digitalizirao više njih, dok su ostali materijali bili čuvani u prostoru udruge.
Veliki iskorak projekt je napravio početkom 2015. kada su sa Povijesnim i pomorskim muzejom Istre (PPMI) i Odsjekom za povijest Sveučilišta Jurja Dobrile Pula potpisani ugovori o suradnji. Muzej je na taj način angažirao kustosicu Lanu Skuljan Bilić, pod čijim su mentorstvom pulski studenti počeli popisivati građu u vlasništvu udruge – pisane, radne i promotivne materijale, službene dokumente, fotografije, nagrade i priznanja… Ona će naknadno biti pohranjena u PPMI-ju, koji će imati i kopije filmova i snimaka.
Arhiva Foto-kino kluba „Jelen“ i MAFAF-a preoblikovana je potom u projekt Zbirke neprofesijskog filma Istre, čiji je cilj sakupiti čim veći broj filmova koji dokumentiraju Pulu i Istru. Velimir Todorović, voditelj projekta, poziva građane da doniraju filmove koji će u sklopu projekta biti digitalizirani i pravilno čuvani, jer će u suprotnom zub vremena napraviti svoje te će oni biti zauvijek izgubljeni. Zauzvrat će im biti uručena zahvalnica, a u popisu zbirke bit će navedeno ime donatora.
Foto-kino klub Jelen ima u bogatoj pulskoj filmskoj povijesti nezaobilazno mjesto. S Kinom Beograd zaslužan je za pokretanje i organiziranje prva četiri MAFAF-a (1965. – 1990.), najveće manifestacije amaterskog filma odraslih na području Jugoslavije koja je godišnjim okupljanjem kinoklubova pružala uvid u nerijetko avangardno filmsko stvaralaštvo te je bila odskočna daska mnogim ovdašnjim priznatim i osebujnim autorima poput Lordana Zafranovića, Mihovila Pansinija, Vladimira Peteka, Ivana Martinca, Ivice Matića, Karpa Godine, Francija Slaka, Bojana Jovanovića, Miroslava Mikuljana i Branislava Štrboje.
MAFAF – odnosno Mala Pula ili Prljavi film, kako se u žargonu još nazivao – održavao se neposredno prije Festivala igranog filma u Puli. Pokrenut je na inicijativu tadašnjeg čelnika Upravnog odbora Festivala jugoslavenskoga igranoga filma Ive Siljana u prostoru Narodne tehnike, gdje je djelovao Foto-kino klub Jelen. Prvih šest godina Međuklupski festival amaterskog filma trajao je tri dana i održavao se u dvorištu zgrade Narodne tehnike, gdje je od 1907. radio kinematograf Internacional (potom Leopold, pa kino Pistola). Poslije se MAFAF preselio na Kaštel, a nekoliko je puta održan i u Domu Braće Ribar. Među prvim su mu organizatorima bili Martin Bizjak, Krsto Skazlić, Života Pajić, Jovica Todorović, Josip Kralj, Mario Rubbi, Dušan Ćurić, Boško Obradović, Armando Debeljuh, Miro Ploj, Alfio Klarić, Albino Crnobori, Ivica Percan i drugi. Do petstotinjak pristiglih filmova prolazilo je selekciju profesionalnih sineasta u kategorijama igranoga, animiranoga, dokumentarnoga i eksperimentaloga filma na 8 mm, zatim od ’70-ih i na 16 mm te od ’80-ih na videu. Pobjednički su radovi bili prikazivani u Areni prije projekcije cjelovečernjih igranih filmova.