Bijele večeri: „Rashomon“ Akutagawe i Kurosawe

rashomon

Književno-filmske Bijele večeri Kluba Pulske filmske tvornice vraćaju se ovoga četvrtka, 7. travnja, u 20 sati, a na programu će biti ekranizacija dviju priča Ryunosuka Akutagawe koje je legendarni Akira Kurosawa pretočio u možda najpoznatiji japanski film svih vremena – „Rashomon“ iz 1950. Ulaz na program je slobodan!

 

Rashomon su najveće dveri u Kyotu, koje su nakon raznih epidemija i društvenih kriza ostale zapuštene te su s vremenom propale. Samotni sluga koji je ostao bez posla pokušava u njima pronaći zaklon, ali primjećuje čudno svjetlo… Daljnji razvoj priče i njezin završetak dočaravaju dramu čovjeka suočenog s ružnoćom ovoga svijeta i zlom, moralnom dilemom i relativnošću moralnih vrijednosti. Glasoviti Kurosawin film više se oslanja na priču “U lugu”, u kojoj kroz proturječne iskaze svjedoka i sudionika jednoga zločina pisac predočuje dvojbenu ravnotežu između iluzije, zbilje i relativnosti istine. Akutagawa je iznimno značajni japanski pisac s početka 20. stoljeća, a njegovo se pripovijedanje odlikuje perfekcionistički izbrušenim stilom i formom, kao i naglašenim osjećajem za paradoks utemeljen u zenu. Tematski je često crpio iz japanskih srednjovjekovnih pučkih legendi, ali je nadahnuće nalazio i među kineskim i europskim klasicima.

 

rashomon2

Akira Kurosawa koristio je za „Rashomon“ dvije Akutagawine priče: naslovnu „Rashomon“ (podloga za mjesto radnje) i „U lugu“ (podloga za likove i radnju). Film je snimljen u suradnji sa snimateljem Kazuom Miyagawom, a glavne su uloge tumačili Toshiro Mifune, Machiko Kyō, Masayuki Mori i Takashi Shimura. Film opisuje silovanje žene i kasnije ubojstvo njenog muža kroz različite priče četiri svjedoka, uključujući i silovatelja te, putem medija, mrtvog muškarca. Priče su međusobno kontradiktorne, pa gledatelj mora sam prosuditi koja je od njih točna. Priča se razvija putem prisjećanja četiriju likova – bandita Tađōmarua, ubijenog samuraja, njegove žene i bezimenog drvosječe – na događaje koji su se odvili jednog poslijepodneva u lugu. Ali to je isto tako prisjećanje u prisjećanju, jer priče svjedoka razuzdanom pučaninu iznose drvosječa i svećenik dok u razrušenoj stražarnici zvanoj Rašomon čekaju završetak kišne oluje.

 

Za Rašomon se može reći kako je predstavio Kurosawu i japansku kinematografiju zapadnoj publici, a smatra se jednim od njegovih remek-djela. Film je osvojio Zlatnog lava na Venecijanskom filmskom festivalu, a na 24. dodjeli Oscara uručena mu je počasna nagrada.

 

rashomon1

Bijele večeri program je Kluba PFT-a kojeg vodi novinar Boris Vincek i koji iz mjeseca u mjesec dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča, a strukturiran je poput kluba čitatelja. Projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, a nakon gledanja na rasporedu je diskusija s publikom. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je publika unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija.

 

Osnovne informacije:

 

Knjiga:

Ryunosuke Akutagawa „Rashomon i druge priče“ (Šareni dućant, 2000., 188 str.) – dostupna u Gradskoj knjižnici i čitaonici Pula u pet (5) primjeraka.

 

Film:

„Rashomon“ (1950.)

Režija: Akira Kurosawa

Glavne uloge: Toshiro Mifune, Machiko Kyō, Masayuki Mori i Takashi Shimura.

 

Klub Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada Kultura nova i Hrvatski audiovizualni centar.

 

Boris Vincek, voditelj Bijelih večeri