Cinema Reinvented – Ponovo otkriven film

 

Ovog četvrtka, 27. listopada u 20 sati u Klubu Pulske filmske tvornice besplatna je dvodijelna projekcija trinaest  eksperimentalnih i avangardnih filmova koji pored uvida u razvoj svjetske kinematografije, izoštravaju percepciju i razvijaju sve oblike kreativnosti. Odabrani filmovi obnavljaju vezu s vizualnim umjetnostima slikarstva i fotografije te s glazbom i poezijom.

 

Eksperimentalni film zapravo postoji kao način razmišljanja o filmu, a ne kao žanr, i vizualno odgovara na pitanje: “Što je kino?”; ne skriva tajne svoje proizvodnje, naprotiv, otkriva ih. Eksperimentalni filmovi pokazuju sam fizički film – izgreban, rupe, razmake između fotograma – i podsjećaju nas na medij na kojem su slike snimljene. Ponekad su vidljive i htjene nesavršenosti, pogreške ili pogreške koje nas podsjećaju da je osoba koja snima film eksperimentirala, istraživala i testirala estetske i perceptivne hipoteze,.

 

Nesputane komercijalnim interesima, nadahnute željom da se alati kinematografije koriste za stvaranje izrazito osobnih filmova, eksperimentalne prakse otvaraju polje stvaranja i mogućnosti prema beskonačnom. U eri digitalnog filma i dematerijaliziranih medija, eksperimentalni film nam omogućuje da (re)otkrijemo kompilaciju tehnika koje ovjekovječuju izvornu magiju kinematografije.

 

Razgovor o pogledanim filmovima, eksperimentalnim tehnikama te njihovom povijesnom i estetskom kontekstu vodit će filmski edukator Marko Zdravković-Kunac.

 

 

Program

 

Prvi dio: 30 min

 

Alice Guy: Ekscentrični ples, 1897., Francuska, c/b u boji, 1 min

 

Walter Ruttmann: Opus III, 1924, Njemačka, boja, 4 min

 

Len Lye: Dugin ples, 1936., Velika Britanija, 35 mm, boja, 4 min

 

Chris Marker: Mačka sluša glazbu, 1990, Francuska, boja, video, 3 min

 

Georgij Bagdasarov i Alexandra Moralesovà: Rhus Typhina, 2014., Armenija, Češka, c/b, 16 mm, 3 min

 

Paul Bush: Dok Darwin spava, 2004., Velika Britanija, boja, digitalna fotografija na 35 mm, 5 min.

 

José Antonio Sistiaga: Impresije gornjih atmosfera, 1988., Baskija, 35 mm (slikano na 70 mm IMAX filmu), boja, 7 min

 

 

Drugi dio: 45 min

 

Braća Lumière: Zmijski ples, 1897.,  Francuska, 1 min

 

Jean Comandon: Rast biljaka, 1929., Francuska, 35 mm, c/b, 11 min

 

Thomas Stellmach: Virtuos Virtuell, 2013, Njemačka, c/b, 35 mm, 7 min

 

Jonas Mekas: Bilješke o cirkusu, 1966., USA, 16 mm, boja, 12 min

 

Hansjürgen Pohland: Sjene, 1960., Njemačka, c/b, 35 mm, 10 min

 

Hans Richter: Duhovi prije doručka, Njemačka, 1928., c/b, 35 mm, 7 min

 

 

 

Program je realiziran u suradnji s Europskom filmskom edukativnom platformom CinEd 2.0.

 

 

Program Kluba Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Grad Pula, Hrvatski audiovizualni centar i Zaklada Kultura nova.

 

 

OPISI FILMOVA

 

Alice Guy: Ekscentrični ples

1897., Francuska, c/b u boji, 1 min

Stvoren 1892. godine od strane američke umjetnice Loïe Fuller, serpentinasti ples koristi se igrom obojenih svjetala na prozirnoj tkanini. Lina Esbrard izvodi zmijoliki ples

 

 

Walter Ruttmann: Opus III

1924, Njemačka, boja, 4 min

Treći nastavak u nizu kratkih, apstraktnih animacija koje prikazuju svijetle oblike koji se kreću na tamnoj pozadini. Oblici se pomiču filmskim prostorim u skladu s glazbom.

 

 

Len Lye: Dugin ples

1936., Velika Britanija, 35 mm, boja, 4 min

Dugin ples koristi snimljene materijale i preklapa ih s nizom apstraktnih efekata u boji. Lye je eksperimentirao s Gasparcolor bojama i pomoću njih kreirao „fantastične“, a ne „realistične“ slike. Gasparcolor film sadržavao je tri sloja boje na celuloidu, a Lye ih je obradio kroz različite razine ekspozicije. Prilikom snimanja izvornog materijala, Lye je upotrijebio crne i bijele setove, koji su mu omogućili da kasnije prilagodi boje na kontroliran način. Katkad Lye koristi složene šablone na obrisima lika te tako proizvodi „odjeke boja“ koji se pojavljuju u cijelom filmu.

 

Kamera: Franck Jones

Plesač: Rupert Doone

Glazba: skladatelj Burton Lane, Rico’s Creole Band

Produkcija: John Grierson

Distribucija: GPO filmska jedinica

Film: Gasparcolor

 

 

Chris Marker: Mačka sluša glazbu

1990, Francuska, boja, video, 3 min

Prvi dio trilogije Bestiaire. Obožavatelji Markera upoznati su s crtanim prikazom Guillaume-en-Egyptea, Markerove voljene mačke, koja je postala alter ego povučenog redatelja. U ovom šarmantnom kratkom filmu, Marker otkriva Guillaumea iz stvarnog života, lijeno ispruženog u redateljevom stanu, dok sluša blistave ritmove klavirske sonate Federica Mompoua.

 

Redatelj: Chris Marker

Glazba: Pájaro Triste katalonskog glazbenika Federica Mompoua (1914.)

 

 

Georgij Bagdasarov i Alexandra Moralesovà: Rhus Typhina

2014., Armenija, Češka, c/b, 16 mm, 3 min

Jedan od niza Labodoble eksperimenata prirodnih (organskih) razvijača filma. Struktura filma temelji se na kemijskoj formuli razvijača Rhus Typhina . Glavni protagonist filma vrsta je cvjetnice iz obitelji Anacardiaceae čije lišće i bobice indijanska plemena miješaju s duhanom i drugim biljem i puše. Pokušali smo primijeniti svojstva Rhus Typhinau fotokemiji. Film bilježi istraživanje, pokuse, žetvu i pripremu razvijača filma u kojem je razvijen kasniji izvorni negativ. Nelinearna struktura kemijske formule kao i nelinearno istraživanje procesa ogledaju se u redoslijedu okvira. Nema postprodukcije osim zvuka. Sav rad na montaži obavljen je dok je film ubačen u kameru prije kemijskog razvijanja.

 

Režija, fotografija i montaža: Georgy Bagdasarov i Alexandra Moralesovà

 

 

Paul Bush: Dok Darwin spava,

2004., Velika Britanija, boja, digitalna fotografija na 35 mm, 5 min.

Više od tri tisuće insekata pojavljuje se u ovom filmu svaki za jednom kadre. Dok boje svijetle i mijenjaju se na njihovim tijelima i krilima, kao da se genetski program milijuna godina odvija u nekoliko minuta. To je neobuzdana tvorevina koja, čini se, prkosi objašnjenjima evolucionista i fundamentalista. To je poput meskalinskog sna Charlesa Darwina.

Film je inspiriran zbirkom insekata Waltera Linsenmaiera u prirodoslovnom muzeju u Luzernu. Dok svaki kukac slijedi drugoga, kadar po kadar, čini se da razvijaju svoje antene, jure duž njih ili mašu krilima kao da pokušavaju pobjeći od zupčanika koji ih zauvijek pričvršćuju za njihove vitrine. Samo na trenutak oko se prevari da povjeruje da ta mrtva stvorenja još uvijek žive. . .

 

Režija, fotografija i montaža: Paul Bush

Zvuk: Andy Cowton

Proizvodnja: Ancient Mariner

 

 

José Antonio Sistiaga: Impresije gornjih atmosfera,

1988., Baskija, 35 mm (slikano na 70 mm IMAX filmu), boja, 7 min

Sistiaga je naslikao izravno na 70mm filmu kružni, planetarn oblik, oko kojeg plešu promjenjive boje u psihodeličnom ubrzanju usklađenom s zvučnom zapisom urlika dubokog svemira.

 

Zvuk: Waslaw S. Beklemicheff

Irrintzi (glas): Benat Achiari

Posvećeno Vincentu Van Goghu

 

 

Drugi dio: 45 min

 

Braća Lumière: Zmijski ples,

1897.,  Francuska, 1 min

Anđeoski i demonski plesovi iz zore kinematografije pod nazivom Zmijoliki ples. Plesačica je Loie Fuller; pionir modernog plesa. Snimljeno 1896. u Parizu i ručno kolorirano kadar po kadar.

 

 

Jean Comandon: Rast biljaka

1929., Francuska, 35 mm, c/b, 11 min

Jedan od prvih koji je koristio tehnike kinematografije za proučavanje bioloških fenomena, Comandon je ubrzao svoje filmove, izvorno snimane kadar po kadar, kako bi prikazao detaljan pogled na prirodu vidljiv samo kroz mehaničko oko kamere.

Režija, fotografija i montaža: Jean Comandon

Produkcija: Institut Pasteur

 

 

Thomas Stellmach: Virtuos Virtuell

2013, Njemačka, c/b, 35 mm, 7 min

Eksperimentalni animirani film koji ne priča priču u klasičnom smislu, već stvara pokret mokre tinte na bijeloj pozadini koji kao da preuzima dramatični luk uvertire koju slušamo na zvučnom zapisu. Njihova međuigra potiče nas da vidimo stvari, događaje, možda i dramu u onom što su zapravo samo crni oblici na bijeloj površini. Film se događa na platnu pred nama i istovremeno se stvara u našoj glavi.

 

Snimatelji: Maja Oschmann i Thomas Stellmach

Crteži, scenarij, koreografija slike, animacija tušem, grafička kompozicija: Maja Oschmann

Produkcija, projektna ideja, scenarij, montaža, stereoskop, animacija tušem, tehničko vodstvo:Thomas Stellmach

Glazba: uvertira opere, Alkemičar, Louisa Spohra (1830.)

Završna špica glazba: Till Mertens

 

 

Jonas Mekas: Bilješke o cirkusu

1966., USA, 16 mm, boja, 12 min

Montaža ubrzanih isječaka Cirkusa braće Ringling u akciji postavljenih na glazbenu pjesmu. Film je podijeljen u četiri segmenta, a svaki se fokusira na različite radnje unutar cirkusa. Brzina isječaka odgovara tempu glazbene podloge.

 

Realizacija, slika i montaža: Jonas Mekas

Glazba: Jim Kweskin & the Jug Band, orkestar Hillbilly

Film: Ektahrom

 

 

Hansjürgen Pohland: Sjene

1960., Njemačka, c/b, 35 mm, 10 min

Audiovizualna studija Berlina koja bilježi događaje i ljude na ulicama. Za razliku od drugih običnih filmskih uličnih scenografija, Pohland, suosnivač pokreta nastalog oko poznatog ‘Oberhausener Manifesta’, predmete i ljude prikazuje isključivo kroz njihove sjene.

 

Scenarij: Leon G. Friedrich

Fotografija: Friedhelm Heyde

Montaža: Christa Pohland

Glazba: Manfred Burzlaff Septet

Produkcija: Pohland Film (Zapadni Berlin)

 

 

Hans Richter: Duhovi prije doručka

Njemačka, 1928., c/b, 35 mm, 7 min

 

Legendarni film iz razdoblja međuratne avangarde ultimativni je izlog eksperimentalnih metoda u rasponu od obrnutog pokreta kamere i snimanja s vremenskim odmakom preko rada s negativnim slikama i čudnim kutovima kamere do metoda animacije. U različito iskrivljenim simetrijama pojavljuju se kuća, drvo, oružje, ljudi i šeširi.

 

Uloge: Werner Graeff, Walter Gronostay, Paul Hindemith, Darius Milhaud, Madeleine Milhaud, Jen Oser, Hans Richter

Scenarij: Werner Graeff

Snimatelj: Reirnar Kuntze

Glazba: Paul Hindemith