Cinema Reinvented – Ponovo otkriven film
Ovog četvrtka, 27. listopada u 20 sati u Klubu Pulske filmske tvornice besplatna je dvodijelna projekcija trinaest eksperimentalnih i avangardnih filmova koji pored uvida u razvoj svjetske kinematografije, izoštravaju percepciju i razvijaju sve oblike kreativnosti. Odabrani filmovi obnavljaju vezu s vizualnim umjetnostima slikarstva i fotografije te s glazbom i poezijom.
Eksperimentalni film zapravo postoji kao način razmišljanja o filmu, a ne kao žanr, i vizualno odgovara na pitanje: “Što je kino?”; ne skriva tajne svoje proizvodnje, naprotiv, otkriva ih. Eksperimentalni filmovi pokazuju sam fizički film – izgreban, rupe, razmake između fotograma – i podsjećaju nas na medij na kojem su slike snimljene. Ponekad su vidljive i htjene nesavršenosti, pogreške ili pogreške koje nas podsjećaju da je osoba koja snima film eksperimentirala, istraživala i testirala estetske i perceptivne hipoteze,.
Nesputane komercijalnim interesima, nadahnute željom da se alati kinematografije koriste za stvaranje izrazito osobnih filmova, eksperimentalne prakse otvaraju polje stvaranja i mogućnosti prema beskonačnom. U eri digitalnog filma i dematerijaliziranih medija, eksperimentalni film nam omogućuje da (re)otkrijemo kompilaciju tehnika koje ovjekovječuju izvornu magiju kinematografije.
Razgovor o pogledanim filmovima, eksperimentalnim tehnikama te njihovom povijesnom i estetskom kontekstu vodit će filmski edukator Marko Zdravković-Kunac.
—
Program
Prvi dio: 30 min
Alice Guy: Ekscentrični ples, 1897., Francuska, c/b u boji, 1 min
Walter Ruttmann: Opus III, 1924, Njemačka, boja, 4 min
Len Lye: Dugin ples, 1936., Velika Britanija, 35 mm, boja, 4 min
Chris Marker: Mačka sluša glazbu, 1990, Francuska, boja, video, 3 min
Georgij Bagdasarov i Alexandra Moralesovà: Rhus Typhina, 2014., Armenija, Češka, c/b, 16 mm, 3 min
Paul Bush: Dok Darwin spava, 2004., Velika Britanija, boja, digitalna fotografija na 35 mm, 5 min.
José Antonio Sistiaga: Impresije gornjih atmosfera, 1988., Baskija, 35 mm (slikano na 70 mm IMAX filmu), boja, 7 min
Drugi dio: 45 min
Braća Lumière: Zmijski ples, 1897., Francuska, 1 min
Jean Comandon: Rast biljaka, 1929., Francuska, 35 mm, c/b, 11 min
Thomas Stellmach: Virtuos Virtuell, 2013, Njemačka, c/b, 35 mm, 7 min
Jonas Mekas: Bilješke o cirkusu, 1966., USA, 16 mm, boja, 12 min
Hansjürgen Pohland: Sjene, 1960., Njemačka, c/b, 35 mm, 10 min
Hans Richter: Duhovi prije doručka, Njemačka, 1928., c/b, 35 mm, 7 min
—
Program je realiziran u suradnji s Europskom filmskom edukativnom platformom CinEd 2.0.
—
Program Kluba Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Grad Pula, Hrvatski audiovizualni centar i Zaklada Kultura nova.
—
OPISI FILMOVA
Alice Guy: Ekscentrični ples
1897., Francuska, c/b u boji, 1 min
Stvoren 1892. godine od strane američke umjetnice Loïe Fuller, serpentinasti ples koristi se igrom obojenih svjetala na prozirnoj tkanini. Lina Esbrard izvodi zmijoliki ples
Walter Ruttmann: Opus III
1924, Njemačka, boja, 4 min
Treći nastavak u nizu kratkih, apstraktnih animacija koje prikazuju svijetle oblike koji se kreću na tamnoj pozadini. Oblici se pomiču filmskim prostorim u skladu s glazbom.
Len Lye: Dugin ples
1936., Velika Britanija, 35 mm, boja, 4 min
Dugin ples koristi snimljene materijale i preklapa ih s nizom apstraktnih efekata u boji. Lye je eksperimentirao s Gasparcolor bojama i pomoću njih kreirao „fantastične“, a ne „realistične“ slike. Gasparcolor film sadržavao je tri sloja boje na celuloidu, a Lye ih je obradio kroz različite razine ekspozicije. Prilikom snimanja izvornog materijala, Lye je upotrijebio crne i bijele setove, koji su mu omogućili da kasnije prilagodi boje na kontroliran način. Katkad Lye koristi složene šablone na obrisima lika te tako proizvodi „odjeke boja“ koji se pojavljuju u cijelom filmu.
Kamera: Franck Jones
Plesač: Rupert Doone
Glazba: skladatelj Burton Lane, Rico’s Creole Band
Produkcija: John Grierson
Distribucija: GPO filmska jedinica
Film: Gasparcolor
Chris Marker: Mačka sluša glazbu
1990, Francuska, boja, video, 3 min
Prvi dio trilogije Bestiaire. Obožavatelji Markera upoznati su s crtanim prikazom Guillaume-en-Egyptea, Markerove voljene mačke, koja je postala alter ego povučenog redatelja. U ovom šarmantnom kratkom filmu, Marker otkriva Guillaumea iz stvarnog života, lijeno ispruženog u redateljevom stanu, dok sluša blistave ritmove klavirske sonate Federica Mompoua.
Redatelj: Chris Marker
Glazba: Pájaro Triste katalonskog glazbenika Federica Mompoua (1914.)
Georgij Bagdasarov i Alexandra Moralesovà: Rhus Typhina
2014., Armenija, Češka, c/b, 16 mm, 3 min
Jedan od niza Labodoble eksperimenata prirodnih (organskih) razvijača filma. Struktura filma temelji se na kemijskoj formuli razvijača Rhus Typhina . Glavni protagonist filma vrsta je cvjetnice iz obitelji Anacardiaceae čije lišće i bobice indijanska plemena miješaju s duhanom i drugim biljem i puše. Pokušali smo primijeniti svojstva Rhus Typhinau fotokemiji. Film bilježi istraživanje, pokuse, žetvu i pripremu razvijača filma u kojem je razvijen kasniji izvorni negativ. Nelinearna struktura kemijske formule kao i nelinearno istraživanje procesa ogledaju se u redoslijedu okvira. Nema postprodukcije osim zvuka. Sav rad na montaži obavljen je dok je film ubačen u kameru prije kemijskog razvijanja.
Režija, fotografija i montaža: Georgy Bagdasarov i Alexandra Moralesovà
Paul Bush: Dok Darwin spava,
2004., Velika Britanija, boja, digitalna fotografija na 35 mm, 5 min.
Više od tri tisuće insekata pojavljuje se u ovom filmu svaki za jednom kadre. Dok boje svijetle i mijenjaju se na njihovim tijelima i krilima, kao da se genetski program milijuna godina odvija u nekoliko minuta. To je neobuzdana tvorevina koja, čini se, prkosi objašnjenjima evolucionista i fundamentalista. To je poput meskalinskog sna Charlesa Darwina.
Film je inspiriran zbirkom insekata Waltera Linsenmaiera u prirodoslovnom muzeju u Luzernu. Dok svaki kukac slijedi drugoga, kadar po kadar, čini se da razvijaju svoje antene, jure duž njih ili mašu krilima kao da pokušavaju pobjeći od zupčanika koji ih zauvijek pričvršćuju za njihove vitrine. Samo na trenutak oko se prevari da povjeruje da ta mrtva stvorenja još uvijek žive. . .
Režija, fotografija i montaža: Paul Bush
Zvuk: Andy Cowton
Proizvodnja: Ancient Mariner
José Antonio Sistiaga: Impresije gornjih atmosfera,
1988., Baskija, 35 mm (slikano na 70 mm IMAX filmu), boja, 7 min
Sistiaga je naslikao izravno na 70mm filmu kružni, planetarn oblik, oko kojeg plešu promjenjive boje u psihodeličnom ubrzanju usklađenom s zvučnom zapisom urlika dubokog svemira.
Zvuk: Waslaw S. Beklemicheff
Irrintzi (glas): Benat Achiari
Posvećeno Vincentu Van Goghu
Drugi dio: 45 min
Braća Lumière: Zmijski ples,
1897., Francuska, 1 min
Anđeoski i demonski plesovi iz zore kinematografije pod nazivom Zmijoliki ples. Plesačica je Loie Fuller; pionir modernog plesa. Snimljeno 1896. u Parizu i ručno kolorirano kadar po kadar.
Jean Comandon: Rast biljaka
1929., Francuska, 35 mm, c/b, 11 min
Jedan od prvih koji je koristio tehnike kinematografije za proučavanje bioloških fenomena, Comandon je ubrzao svoje filmove, izvorno snimane kadar po kadar, kako bi prikazao detaljan pogled na prirodu vidljiv samo kroz mehaničko oko kamere.
Režija, fotografija i montaža: Jean Comandon
Produkcija: Institut Pasteur
Thomas Stellmach: Virtuos Virtuell
2013, Njemačka, c/b, 35 mm, 7 min
Eksperimentalni animirani film koji ne priča priču u klasičnom smislu, već stvara pokret mokre tinte na bijeloj pozadini koji kao da preuzima dramatični luk uvertire koju slušamo na zvučnom zapisu. Njihova međuigra potiče nas da vidimo stvari, događaje, možda i dramu u onom što su zapravo samo crni oblici na bijeloj površini. Film se događa na platnu pred nama i istovremeno se stvara u našoj glavi.
Snimatelji: Maja Oschmann i Thomas Stellmach
Crteži, scenarij, koreografija slike, animacija tušem, grafička kompozicija: Maja Oschmann
Produkcija, projektna ideja, scenarij, montaža, stereoskop, animacija tušem, tehničko vodstvo:Thomas Stellmach
Glazba: uvertira opere, Alkemičar, Louisa Spohra (1830.)
Završna špica glazba: Till Mertens
Jonas Mekas: Bilješke o cirkusu
1966., USA, 16 mm, boja, 12 min
Montaža ubrzanih isječaka Cirkusa braće Ringling u akciji postavljenih na glazbenu pjesmu. Film je podijeljen u četiri segmenta, a svaki se fokusira na različite radnje unutar cirkusa. Brzina isječaka odgovara tempu glazbene podloge.
Realizacija, slika i montaža: Jonas Mekas
Glazba: Jim Kweskin & the Jug Band, orkestar Hillbilly
Film: Ektahrom
Hansjürgen Pohland: Sjene
1960., Njemačka, c/b, 35 mm, 10 min
Audiovizualna studija Berlina koja bilježi događaje i ljude na ulicama. Za razliku od drugih običnih filmskih uličnih scenografija, Pohland, suosnivač pokreta nastalog oko poznatog ‘Oberhausener Manifesta’, predmete i ljude prikazuje isključivo kroz njihove sjene.
Scenarij: Leon G. Friedrich
Fotografija: Friedhelm Heyde
Montaža: Christa Pohland
Glazba: Manfred Burzlaff Septet
Produkcija: Pohland Film (Zapadni Berlin)
Hans Richter: Duhovi prije doručka
Njemačka, 1928., c/b, 35 mm, 7 min
Legendarni film iz razdoblja međuratne avangarde ultimativni je izlog eksperimentalnih metoda u rasponu od obrnutog pokreta kamere i snimanja s vremenskim odmakom preko rada s negativnim slikama i čudnim kutovima kamere do metoda animacije. U različito iskrivljenim simetrijama pojavljuju se kuća, drvo, oružje, ljudi i šeširi.
Uloge: Werner Graeff, Walter Gronostay, Paul Hindemith, Darius Milhaud, Madeleine Milhaud, Jen Oser, Hans Richter
Scenarij: Werner Graeff
Snimatelj: Reirnar Kuntze
Glazba: Paul Hindemith