Trst, Jugoslavija u Klubu PFT-a
Ovog četvrtka, 20. lipnja u 21 sati u Klubu Pulske filmske tvornice (Stiglicheva 12) na programu je besplatna projekcija dokumentarnog filma Trst, Jugoslavija redatelja Alessia Bozzera. Film je mozaik sjajne arhive, duhovitih priča i svjedočanstava s obje strane granice, a centar je mitska Piazza Ponterosso u središtu Trsta i – plave traperice.
Proces stvaranja filma putem videoveze
poslije projekcije predstaviti će idejna autorica i scenaristica filma Wendy D’Ercole.
O filmu
Željezna zavjesa istočnog i zapadnog bloka se
počela otvarati u Trstu – 1962. godine bilo je 2,6 miliona prelazaka. A 20
godina prije pada Berlinskog zida, do 1969, zabilježeno je 58 miliona prelazaka
granice. Svi su bili iz ekonomskih razloga. Italijani su u Jugoslaviju dolazili
zbog jeftinijeg benzina i prehrambenih proizvoda, a Jugosloveni su u
Italiju odlazili kupovati stvari koje im nisu bile dostupne u njihovoj zemlji.
Svake subote, jugoslovenski kupci turisti su punili njihove radnje, ulice i
trgove.
Šverc,
emancipacija, geopolitika, moda i uvod u
neki novi svijet u kojem živimo danas.
O svojim doživljajima iz tog vremena u filmu
progovara i mnoštvo javnih figura među kojima su Rade Šerbedžija, Željko
Senečić, Slavenka Drakulić, Denis Kuljiš i Goran Bregović.
Alessio Bozzer: Trst, Jugoslavija/Trieste, Yugoslavia
Italija / Hrvatska / BiH, 2017., 62′
Scenaristica: Wendy D’Ercole
Snimatelji: Paolo
Babici, Riccardo Dussi, Dubravko Ćuk, Edin Ajanović, Miodrag Stojičić
Montažer: Žarko Šuc
Obrada zvuka: Francesco
Morosini AITS
Istraživači: Giampaolo
Penco, Giualiana Carbi, Alessio Bozzer
Producent: Alessio Bozzer
Ko-producenti: Dominik
Galić, Lejla Dedić
Produkcija: Videoest, Missart, Al
Jazeera Balkans, HRT
Recenzije
“Trst, Jugoslavija” rijetko je
dobro napravljen, ne odrađen, nego napravljen, dokumentarni film s temeljito
urađenom domaćom zadaćom. Brdo arhivskog materijala u kojem će se, vjerujemo,
mnogi i prepoznati, doista budi tu toplinu te je pretvara u nostalgiju. Duhoviti
i topli film koji nas podsjeća na neka bivša vremena, doista je izniman.
Zoran Vitas, Večernji list
Beskrajni redovi autobusa parkiranih na rivi,
ilegalne mjenjačnice, trgovci koji bi došli u banku s ogromnim vrećicama s
novčanicama, brojna skladišta puna robe… Redatelj nam sve to govori u ovom
iskrenom dokumentarcu izgrađenom na rijetkim arhivskim snimkama i intervjuima s
onima koji se sjećaju ovog fenomena, kako Tršćanima tako i onima iz bivše
Jugoslavije.
Giampiero Raganelli, Quinlan,
Rivista di Critica Cinematographica
O redatelju
Alessio Bozzer rođen je 1975. u Trstu, diplomirao je
industrijski dizajn na Politecnico di Milano, a od 1999. do 2003. radio je kao
osobni asistent Enza Marija. Godine 2004. s Beatrice Mascellani i Marcom
Minzom, osniva udrugu Terredarte, u sklopu koje uređuje i organizira izložbe i
događanja, među kojima su retrospektivna izložba Ettorea Sottsassa “I
Wonder Why” na Salone degli Incanti u Trstu 2007. Od 2006. producent je i
direktor Videoest Trieste. Njegov prvi dugometražni dokumentarni film “Why
a Film about Michele De Lucchi” nastao je 2013., a ušao je u selekciju
festivala Arquiteturas u Lisabonu 2013., Milano Film Festivala 2013., Art Doc
Rome 2013., Istanbul International Architecture Film Festivala 2013., FIFA
Montréal 2014., Architecture and Design Film Festival New York, 2014. Nakon
njega uslijedili su “100 anni dopo” (“100 Years Later”) i
“Guerra in montagna” (War in the Mountains) iz 2015. (nagrada za
najbolji scenarij na Api Giulie Cinema 2015.).
Klub Pulske filmske tvornice financijski
podržavaju Zaklada Kultura Nova, Grad Pula i Hrvatski audiovizualni centar.