Bijele večeri: “Ponoćni kauboj” Herlihyja/Schlesingera

Novi ciklus književno-filmskih Bijelih večeri s Borisom Vincekom vraća se u Klubodrom Pulske filmske tvornice ovoga četvrtka, 21. rujna, u 20 sati s ekranizacijom romana „Ponoćni kauboj“ (Midnight Cowboy) Jamesa Lea Herlihyja (1965.) u režiji Johna Schlesingera iz 1969. godine. Ulaz je slobodan!

 

Američki klasik „Ponoćni kauboj“ Jamesa Lea Herlihyja prati životni put naivnog protagoniste Joea Bucka, koji slijedom okolnosti postaje muška prostitutka u živopisnom i okrutnom New Yorku, te njegovo prijateljstvo s beskućnikom Enricom “Ratsom” Rizzom. Prva polovica romana usredotočena je na Joeovo djetinjstvo u ruralnom Teksasu, na njegov odnos s majkom (također prostitutkom) i seksualno osvješćivanje. U drugoj polovici Joe otkriva da su priče i legende o New Yorku u koje je vjerovao daleko od istine. Ratso, njegov Virgilije koji ga vodi (i istovremeno iskorištava) kroz bespuća mračne metropole, ima iza sebe jednako tragičnu obiteljsku priču. Njihov odnos postaje sve prisniji, a neuspjesi koje doživljavaju u Velikoj jabuci inspiriraju ih da na brzinu zarade novac i pobjegnu na Floridu.

 

Herlihyjev roman klasična je priča o Americi koja se neprestano mijenja i koja je zaboravila naivnost poslijeratnih 50-ih godina prošlog stoljeća te se okrenula sve većem materijalizmu popraćenom neizbježnom okrutnošću sistema i ljudi koji ga hrane. Ujedno je to priča o gubitnicima i siromasima koji u bogatašima ne vide klasne neprijatelje već šansu za iskorištavanje i brzo bogaćenje. „Ponoćni kauboj“ je roman o anti-herojima koji unatoč moralno upitnim životnim odlukama uspijevaju stvoriti vlastiti etički kodeks i koji u konačnici zaključuju da su prijateljstvo i ljubav ono što im ponajviše treba…

 

Adaptacija Johna Schlesingera iz 1969. godine fokusirana je na drugi dio romana i gotovo u potpunosti zanemaruje djetinjstvo i razvoj glavnog lika tijekom njegovih teksaških dana. Srce filma je odnos Joea i Ratsa, koje su izvrsno utjelovili John Voight i Dustin Hoffman. Zbog eksplicitnih scena seksa i silovanja film je zaradio rejting X kojeg inače dobivaju pornografski uradci. Unatoč tomu film je postigao veliki uspjeh i kod publike i kod kritike, te je uspio osvojiti Oscara u kategorijama najboljeg filma, režije i adaptiranog scenarija. Voight i Hoffman su bili nominirani za najbolju glavnu mušku ulogu, no te je godine kipića osvojio John Wayne.

 

 

Bijele večeri je program Kluba PFT-a kojeg vodi novinar Boris Vincek. Iz mjeseca u mjesec on dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča. Strukturiran je poput kluba čitatelja, a projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, dok je nakon gledanja na rasporedu diskusija s publikom. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je ona unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija.

 

OSNOVNE INFORMACIJE:

 

Knjiga:

James Leo Herlihy „Ponoćni kauboj“ (Zora, 1972., 229 str.) – dostupna u Gradskoj knjižnici i čitaonici Pula u jednom (1) primjerku

 

 

Film:

John Schlesinger iz 1969: „Midnight Cowboy“ (1969.), 113′, SAD

Glavne uloge: Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, John McGiver i Brenda Vaccaro

 

 

Klubodrom Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada „Kultura nova“, Hrvatski audiovizualni centar i Grad Pula.

 

 

Boris Vincek, voditelj Bijelih večeri

Klubodrom: “Noć na zemlji” J. Jarmuscha

Nakon ljetne stanke u Klub Pulske filmske tvornice (Stiglicheva 12) vraća se ovoga četvrtka, 14. rujna, u 20 sati Klubodrom Pulske filmske tvornice – besplatni filmski program kojega će otvoriti komedija/drama „Noć na zemlji“(Night on Earth) svestranog američkog redatelja Jima Jarmuscha. U sklopu Klubodroma i ove ćemo sezone prikazati niz igranih, dokumentarnih i animiranih filmova po odabiru voditeljice Ivane-Nataše Turković i gledatelja, te predstaviti domaće neovisne autore, kao i festivale i revije kratkometražnih ostvarenja. Nastavit će se i književno-filmske Bijele večeri s Borisom Vincekom, koje su posvećene filmskim adaptacijama književnih dijela i njihovom prijelazu sa stanice na veliki ekran. Program će kao i do sada biti sastavljen od kratkog uvoda te naknadne diskusije s publikom tijekom koje razmjenjujemo dojmove i analiziramo pogledano.

 

Jarmuschov omnibus iz 1991. sačinjava pet priča ili vinjeta čije se radnje dešavaju iste noći u pet različitih metropola: Los Angelesu, New Yorku, Parizu, Rimu i Helsinkiju. U njihovom se centru nalazi kratkotrajna „veza“ između taksiste i putnika – ljudi različitih karaktera, zanimanja i namjera koji kroz konverzaciju o bitnim i nebitnih stvarima otkrivaju dio sebe, dok autor iz promatračke pozicije u nekoliko dugačkih kadrova donosi vedute i atmosferu pojedinog grada.

 

U ovom pomalo turobnom filmu s brojnim sjajnim komičnim elementima glumi niz istaknutih glumaca poput Winone Ryder, Gene Rowlands, Armina Mullera-Stahla, Béatrice Dalle i Roberta Benignija, a filmsku fotografiju punu ugođaja i mekanih boja uredio je jedan od tada najeminentnijih snimatelja – Frederick Elmes (Plavi baršun, Divlji u srcu, The Namesake). Za istaknuti je i glazba za film koju je radio česti Jarmuschov suradnik Tom Waits. Iako „Noć na zemlji“ nije bila nagrađivana kao neki njegovi prethodni filmovi, mnogi kritičari je smatraju Jarmuschovim najzrelijim ostvarenjem.

 

JIM JARMUSCH: NOĆ NA ZEMLJI (Night on Earth), komedija/drama, 1991., 129′, SAD

Producenti: Jim Jarmusch, Jim Stark

Scenarist: Jim Jarmusch

Glume: Winona Ryder, Gena Rowlands, Giancarlo Esposito, Armin Mueller-Stahl, Rosie Perez, Isaach de Bankolé, Béatrice Dalle, Roberto Benigni, Paolo Bonacelli, Matti Pellonpää, Kari Väänänen, Sakari Kuosmanen, Tomi Salmela

Glazba: Tom Waits

Snimatelj: Frederick Elmes

Montažer: Jay Rabinowitz

Produkcijske kuće: JVC Entertainment, Victor Music Industries, Le Studio Canal +, Film4, Pandora Film

 

Klub PFT-a financijski podržavaju Zaklada „Kultura nova“, Hrvatski audiovizualni centar i Grad Pula, a njegove programe moguće je pratiti preko internetske stranice udruge (www.pulskafilmskatvornica.hr) te Facebook stranica Pulske filmske tvornice i Kluba Pulske filmske tvornice.

 

 

Ivana-Nataša Turković, voditeljica Klubodroma PFT-a

Klubodrom: “Jučer, danas, sutra” Vittorija De Sice

Antologijskom omnibus komedijom „Jučer, danas, sutra“ (Ieri, oggi, domani) Vittorija De Sice iz 1963., koja će biti prikazana u Klubu Pulske filmske tvornice ovoga četvrtka, 13. srpnja, u 20.30 sati završit će ova sezona Klubodroma PFT-a. Voditeljica večeri bit će Ivana-Nataša Turković, a ulaz je slobodan.

 

Film sa Sophijom Loren i Marcellom Mastroiannijem u glavnim ulogama je podijeljen u tri segmenta, čija se radnja odvija u različitim dijelovima Italije. Prvi segment, „Adelina“, scenarista Eduarda De Filippa i Isabelle Quarantotti polazi od istinite priče i smješten je u Napulju ’50-ih godina prošlog stoljeća. U njemu krijumčarka cigareta uzdržava nezaposlenog muža, dok zatvor izbjegava stalnim trudnoćama. Priču za drugi segment, „Annu“, napisali su temelju novele „Troppo ricca“ Alberta Moravije Cesare Zavattini, Bella Billa i Lorenza Zanuso. Ovdje pratimo bogatu milansku gospođu koja se spetljala s manje imućnim muškarcem, no banalni incident otkrit će pravu vrijednost njihovog pseudo-ljubavnog odnosa. Scenarij za treći segment, „Maru“, također potpisuje Cesare Zavattini. Za junakinju je on odabrao rimsku prostitutku u koju se zaljubljuje mladi sjemeništarac (Gianni Ridolfi), dok Mastroianni igra stalnu mušteriju. Završni segment je danas poznat po antologijskoj sceni u kojoj Loren izvodi striptiz, a koju su glavni glumci decenijama kasnije parodirali u Altmanovom filmu „Prêt-à-Porter“.

 

De Sica je za ovu talijansko-francusku koprodukciju dobio Oscara i Zlatni Globus za najbolji strani film. Mastroianni je za najboljeg stranog glumca dobio BAFTA-u, a s Loren i Donatellovog Davida za najbolju mušku, odnosno žensku ulogu.

 

Klubodrom PFT-a će se vratiti nakon ljetne pauze u rujnu, kada ćemo nastaviti s našim programima projekcija, predstavljanja i gostovanja. Želimo vam radosno ljeto!

 

Klub Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada „Kultura nova“, Hrvatski audiovizualni centar i Grad Pula.

 

 

VITTORIO DE SICA: JUČER, DANAS, SUTRA (Ieri, oggi, domani), komedija, 1963., 118′, Italija/Francuska

Producenti: Carlo Ponti, Joseph E. Levine

Scenaristi: Bella Billa, Eduardo De Filippo, Isabella Quarantotti, Cesare Zavattini, Lorenza Zanuso

Glavne uloge: Sophia Loren, Marcello Mastroianni

Glazba: Armando Trovajoli

Snimatelj: Giuseppe Rotunno

Montažerka: Adriana Novelli

 

 

Ivana-Nataša Turković, voditeljica Klubodroma PFT-a

Bijele večeri: Talentirani gospodin Ripley

Književno-filmske Bijele večeri s Borisom Vincekom vraćaju se u Klub Pulske filmske tvornice ovoga četvrtka, 06. srpnja, u 20.30 sati kada će na programu biti zadnji film iz ovog ciklusa – ekranizacija romana „Talentirani gospodin Ripley“ Patricie Highsmith (1955.) u režiji Anthonyja Minghelle iz 1999. godine. Ulaz je slobodan!

 

Bijele večeri završavaju svoje putovanje kroz psihu ubojica s portretom jednog od najintrigantnijih književnih zlikovca svih vremena. Thomas Ripley naslovni je junak drugog romana Patricie Highsmith, koja se na književnoj sceni pojavila 1950. s prvijencem „Neznanci u vlaku“. Ripley je hohštapler, ubojica, veliki hedonist i ljubitelj umjetnosti. On je ujedno i kameleon, živi tuđe živote i mijenja identitete, a u ovom prvom nastavku ciklusa od pet romana upoznajemo ga na početku karijere. Njegov je zadatak otići iz hladnog New Yorka (u kojem ga muči besparica) u Italiju i nagovoriti Dickiea Greenleafa, bogataškog sina, da se vrati preko bare i uđe u obiteljski posao. Ripley se sprijatelji s Greenleafom i njegovom djevojkom Marge, no idila u tom trokutu ne traje dugo. Ripley shvaća da ne želi Dickieja za sebe – on želi biti Dickie Greenleaf, a to može ostvariti na samo jedan način…

 

Amoralni sociopat, šarmantan psihopat – nazovite ga kako god želite – lik Thomasa Ripleya vuče korijenje iz romana Dostojevskog, Gidea, Camusa i Sartrea – književnih uzora Patricie Highsmith, autorice burne i zanimljive biografije. Njezin roman „Cijena soli“, objavljen pod pseudonimom, prva je američka knjiga u kojoj lezbijska priča ima sretni kraj. Homoseksualnost se do tada u književnosti kažnjavala samoubojstvom ili tragičnim nastavkom života protagoniste. Roman je adaptiran 2015. pod nazivom „Carol“ s Cate Blanchett i Rooney Mara u glavnim ulogama.

 

Adaptacija Anthonyja Minghelle iz 1999. imala je prethodnika – „Plein soleil“ Renéa Clémenta iz 1960. s Alainom Delonom u ulozi Ripleya. Minghella se pouzdao u svoje glavne glumce: Matta Damona (kao izvrsnog Ripleya), Judea Lawa (koji je neodoljivo šarmantan kao Greenleaf) i Gwyneth Paltrow (istovremeno krhka i borbena Marge), a veliki posao je napravila Italija kao lokacija glavnine filma. Prekrasan rad kamere, zapanjujuće lokacije, izvježbana i predana gluma, karizmatični i detaljno razvijeni likovi, iznenadni obrati, potjere, igre mačke i miša, adrenalinska i emotivna napetost – sve su to odlike koje krase ovaj odličan ljetni krimić koji je zaradio pet nominacija za Oscara, no na žalost nije osvojio niti jedan. Kao i njegov prethodnik, i Minghellin Ripley na kraju biva kažnjen što Highsmith svom junaku nije nikad priredila – jer to je najveći Ripleyev talent – proći kroz život neokrznut.

 

Klub Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada Kultura nova, Hrvatski audiovizualni centar i Grad Pula.

 

Bijele večeri je program Kluba PFT-a kojeg vodi novinar Boris Vincek. Iz mjeseca u mjesec on dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča. Strukturiran je poput kluba čitatelja, a projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, dok je nakon gledanja na rasporedu diskusija s publikom. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je ona unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija.

 

OSNOVNE INFORMACIJE:

 

Knjiga:

Patricia Highsmith „Talentirani gospodin Ripley“ (V.D.T., 2000., 230 str.) – dostupna u Gradskoj knjižnici i čitaonici Pula u pet (5) primjeraka

 

Film:

Anthony Minghella: „The Talented Mr. Ripley“ (1997.), 138′, SAD

Glavne uloge: Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett i Philip Seymour Hoffman

 

 

Boris Vincek, voditelj Bijelih večeri

Pages:1234567...76»