Bijele večeri: “Doba nevinosti” – Warthon/Scorsese

Književno-filmske Bijele večeri vraćaju se u Klub Pulske filmske tvornice ovoga četvrtka, 05. siječnja, u 20 sati, a prvi ovogodišnji program bit će posvećen filmskoj adaptaciji romana „Doba nevinosti“ Edith Warthon iz 1920. godine, u režiji Martina Scorsesea (1993.). Ulaz na program je besplatan!

 

 

 

Pulitzerom nagrađeni 12. roman Edith Warthon u svojoj je srži priča koja pokušava pomiriti staro i novo, odnosno vrijeme prije i poslije Prvog svjetskog rata. U centru radnje je skorašnji brak para iz visokog društva, čiju sreću ugrožava dolazak nevjestine rođakinje. Iako roman preispituje pretpostavke i moral njujorškog društva s kraja 19. stoljeća, autorica ne prelazi nikad u otvorenu osudu institucije. „Pronašla sam način da pobjegnem i povratim dječje uspomene na Ameriku koja je davno nestala… bilo mi je sve više i više očito da je svijet u kojem sam odrasla i koji me oblikovao zauvijek uništen 1914.“, kazala je autorica prisjećajući se pisanja ovog romana. Warthon je odrasla u tom „strogom i pristojnom“ njujorškom društvu kojega opisuje i koje je nakon Prvog svjetskog rata prestalo postojati, no kao što kaže kritičarka Millicent Bell „izgleda da Warthon nije zaboravila ništa“. Nevinost iz naslova se ne odnosi samo na osobnu autoričinu nevinost već i na nevinost cijele nacije koja, po riječima kritičara Roberta Martina, u konačnici „nije ispunila svoje mogućnosti.“

 

 

Adaptacija Martina Scorsesea iz 1993. godine – s Danielom Day-Lewisom, Michelle Pfeiffer i Winonom Ryder u glavnim ulogama – uglavnom se ističe kao neuobičajeno djelo ovog redatelja poznatog prvenstveno po suvremenim uličnim filmovima poput „Taksiste“ i „Dobrih momaka“. Kritičare je film osvojio izuzetnom glumom te okrutnom, krvavom i dirljivom pričom o strasti i ljubavi. „Ovo je možda moj najnasilniji film“, kazao je Scorsese u jednom intervjuu, što može zvučati paradoksalno prisjetimo li se njegovih filmova koji opisuju asfaltnu džunglu New Yorka. No nasilje poprima različite oblike i nije uvijek očito, a ljudski životi mogu biti uništeni na podmukle i suptilne načine koje je Scorsese prikazao na gotovo antropološki način – s hladnim odmakom koji je u suštinskom kontrastu s toplom kamerom Michaela Ballhausa, predivnim i Oscarom nagrađenim kostimima Gabrielle Pescucci, te detaljno razrađenom scenografijom Dantea Ferettija. Film je dobio pohvale kritičara ali nije uspio privući brojnu publiku, pa je na američkim kino blagajnama zaradio „samo“ 32 milijuna dolara – dva milijuna manje no što je koštala njegova produkcija.

 

 

Bijele večeri program je Kluba PFT-a kojeg vodi novinar Boris Vincek i koji iz mjeseca u mjesec dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča. Strukturiran je poput kluba čitatelja, a projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, dok je nakon gledanja na rasporedu diskusija s publikom. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je ona unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija.

 

 

Klub Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada Kultura nova i Hrvatski audiovizualni centar.

 

 

OSNOVNE INFORMACIJE:

 

Knjiga:

Edith Warthon: Doba nevinosti (Znanje, 1996., 316 str. i Večernji list, 2004., 307 str.) – dostupna u Gradskoj knjižnici i čitaonici Pula u tri (3) primjeraka

 

 

Film:

Martin Scorsese: The Age of Innocence (1993.), 139′, SAD

Glavne uloge: Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer i Winona Ryder

 

 

Boris Vincek, voditelj Bijelih večeri