Veliki aplauz za 2. Production In
U prepunom Klubu Pulske filmske tvornice prošlog je tjedna predstavljen 2. Production In Pulske filmske tvornice, odnosno trodnevni produkcijski maraton koji je održan u Motovunu od 4. do 6. lipnja tijekom festivala Dani Veloga Jože. Na radionici pod vodstvom redatelja i montažera Danila Lole Ilića, snimatelja Marka Krnjajića te montažera i filmskog pedagoga Marka Zdravkovića-Kunca nastalo je osam kratkometražnih igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih filmova, a gotovi svi obrađuju temu putovanja u užem ili širem smislu riječi. Počnimo od igranih filmova.
„Put na svetu planinu“ Sande Letonja-Marjanović govori o važnosti kvalitetnog iskustva. Putovanje usponima gradića pod ljetnom žegom u ovom je slučaju metaforički prikaz osobnog razvoja a predočeno je putem odnosa učitelja i učenika te popratnog kontrasta kretanja – lakoće i mukotrpnosti. Istovremeno pratimo i uspon dvaju puževa koji dodatno dočaravaju intimnu povezanost likova u vidu njihovog budućeg ravnopravnog kročenja kroz život.
Film „Kasnim“ Luke Tominića je skeč u kojemu pratimo mladićev iznenadan odlazak s posla i frenetično trčanje gradićem uz pokoju usputnu dogodovštinu. Vrag koji ga tjera naprijed, doznajemo na kraju, jest nona čiji kaktus treba zaliti u točno određeno vrijeme. Izuzetno atmosferični „Noćni leptir“ Davora Vukovića je mračna priča o samoći i unutrašnjim previranjima muškarca i žene koji su duhovno povezani unatoč tome što se ne poznaju. Tjeskoba koja karakterizira oba lika kod muškarca ne prelazi u očajanje. On ju prihvaća i „modelira“, za razliku od žene koja se prepušta besciljnom lutanju u znaku crnih misli te krajnjem skoku u smrt. S obzirom na tragični kraj koji možda jest a možda i nije posljedica nemogućnosti njihovog pravovremenog susreta film ostavlja otvoreno pitanje što bi se desilo da su se likovi uspjeli pronaći.
„The Scout“ Lare Popović nas vodi u šumu iz koje vojnik pokušava pronaći izlaz, no u tome uspijeva tek u poznijoj dobi. „Zloćo“ Drage Toromana donosi priču o nedobroćudnom mrtvacu koji nakratko napušta vječno počivalište. Međutim, njegovo putovanje pod suncem je kratkoga vijeka a u grob ga ubrzo vraćaju današnja neustrašiva djeca.
Eksperimentalni film „Human preselitev“ Josipa Pina Ivančića je satira na temu humanog preseljenja. Subjekt je čovjekova ruka, dok su objekt mravi koje ruka seli iz njihovog doma na seoski trg. Video rad ujedno tematizira odnos moćnika i žrtve budući da se tijekom postupka takvog preseljenja od objekta ne traži pristanak (niti ga on može dati). Paralela između mrava i građana tim je dramatičnija kada znamo da prvi ne preživljavaju izvan mravinjaka… Zbog svega toga politički korektan pridjev humanosti je prikazan upravo onakvim kakav jest – ukras ili iluzija za mazanje oči narodu.
SF fashion film „Joséphine“ Ivane Tomić s modnim kreacijama autorice prepričava dolazak na Zemlju dviju vanzemaljki iz različitih „klanova“. One istražuju lokalitet a njihov susret rezultira okršajem nakon kojega u čarobnom ambijentu ostaje samo jedna. Naposljetku, dokumentarni film „Kaj nam veli Jože?“ Slovenca Diega Menendeza obrađuje prva dva izdanja festivala Dani Veloga Jože. Nakon što nas upozna s likom diva Menendez pokušava istražiti postoji li, u skladu s književnim dijelom, politička pozadina manifestacije s obzirom na već desetljećima aktualnu problematiku seljaka i njihove borbe za opstankom na bezobzirnom tržištu.
2. Production In je rezultirao uglavnom jasnim i zaokruženim pričama iako su mnoge ostale na razini dosjetke. Za istaknuti su filmovi „Noćni leptir“, „Kasnim“ i „Human preselitev“, dok su najslabija ostvarenja (zbog scenarističke nedorađenosti i nedostatne redateljske koncepcije) „Zloćo“ i „The Scout“.
Održavanje radionice koja je zanimljiv i maštovit način proizvodnje kratkog filma “from script to screen” u 36 sati financijski su poduprli Zaklada Kultura Nova i Hrvatski audiovizualni centar, te Općina Motovun. Organizatori Dana Velog Jože su Općina Motovun, Turistička zajednica Motovun i Illustris-Travel Ltd.