Kulturpunkt: Filmska pretvorba grada

Klub Pulske filmske tvornice središte je edukacije novih generacija zaljubljenika u film, produbljenja znanja starijih filmofila te stalne produkcije. Razgovaramo s Ivanom-Natašom Turković.

 

Razgovarala: Matija Mrakovčić

 

Pulska filmska tvornica (PFT) je udruga koja stvara i podržava filmske autore te svojim znanjem uobličava njihove ideje, organizira teorijsku i praktičnu edukaciju te programe i manifestacije usmjerene razvitku, unapređenju i promociji filmskog i video stvaralaštva. Neizostavno mjesto u radu udruge ima i Klub Pulske filmske tvornice, otvoren 2011. godine, a o njegovu radu, filmskim edukacijama za najmlađe i one malo starije, razgovaramo s Ivanom-Natašom Turković, voditeljicom Kluba.

 

KP: Udruga Pulska filmska tvornica službeno je utemeljena 2009, no počeci njezina djelovanja sežu u 2004. godinu. S kojim je ciljem osnovana udruga? Primjećujete li pomake u posljednjih deset godina?

I-N.T.: Tada je cilj bio nanovo pokrenuti u Puli neprofesijsko filmsko stvaralaštvo. Naime, u organiziranom obliku ono je nestalo s gašenjem legendarnog Foto-kino kluba Jelen (1962-1990). Zbog toga je u suradnji s Festivalom igranog filma u Puli pokrenuta jednomjesečna radionica izrade dokumentarnog filma kasnije nazvana Ljetna radionica izrade filma Pulska filmska tvornica. Udruga je nastala na njezinom temelju nakon što je projekt privukao kreativce koji su izrazili željnu za cjelogodišnjim programima filmske edukacije i produkcije. Prvih godina radionica je bila posvećena isključivo dokumentarnom žanru, ali se s porastom interesa polaznika i za igrani te eksperimentalni film prilagodila njihovim potrebama. Pokretanjem niza drugih projekata i programa filmske edukacije i produkcije za sve uzraste probudili smo filmski duh grada i na taj smo način dosta brzo došli do sadašnje točke na kojoj se okušavamo na sasvim novom nivou – onom profesionalnom. U tijeku je izrada našeg prvog dugometražnog dokumentarca Boškarica o korisnicima Doma za psihički bolesne odrasle osobe “Vila Maria” Pula te scenarija za dugometražni igrano-dokumentarni film Mo Cuishle Ivane Hrelja. Pomaka je, dakle, u posljednjih deset godina bilo čitav niz. Ono što je u početku bilo jednomjesečna radionica postala je udruga s 15-ak projekata i programa za sve uzraste, a sada i s profesionalnom produkcijom.

KP: PFT je posebno usmjerena edukciji najmlađih. Škola animiranog filma obuhvaća radionice za učenike viših razreda osnovnih škola te radionice za učenike srednjih škola. Kakav je odaziv? Surađujete li sa školama ili vam se učenici individualno javljaju? 

I-N.T.: Škola animiranog filma se do sada održavala jedanput godišnje u Klubu PFT-a. Ona već pet godina nudi mogućnost osnovnoškolcima viših razreda usvajanje osnovnih animacijskih znanja i tehnika kroz izradu grupnih ili autorskih animiranih filmova s kolažom, kockicama za slaganje, plastelinom i naposljetku crtežom. Interes za radionicu koja traje dva do tri mjeseca uvijek je bio velik (i zahvaljujući nastavnicima koji pomažu u oglašavanju), a prošle godine čak i izniman – javilo se preko 70 djece! Međutim, radionica je zahtjevna i ne pronađu se svi polaznici u tom “zanatu” zbog čega dolazi do većeg ili manjeg drop outa. Ali među tom djecom uvijek ima malih majstora za koje nakon osnovne škole organiziramo i naprednu edukaciju. Tako će Škola animiranog filma od jeseni postati cjelogodišnji program.

 

KP: Što je radionica filmske medijske kulture u osnovnoškolskoj nastavi? Po čemu se razlikuje od vaše Škole animiranog filma, a na koji je način usklađena s kurikulumom hrvatskog jezika koji obuhvaća medijsku kulturu?

I-N.T.: Dok je Škola animiranog filma posvećena, kao što samo ime kaže, animiranom filmu, Radionica filmske i medijske kulture u osnovnoškolskoj nastavi ima za cilj približiti učenicima V i VI razreda HNOS-om (Hrvatski nacionalni obrazovni standard) propisane pojmove u nastavi medijske kulture. Za V razrede su to “Filmski rodovi” i “Animirani film”, dok VI razredi usvajaju “Filmska izražajna sredstva”. Drugi je cilj radionice, nama ništa manje bitan, potaknuti redovitu produkciju dječjeg filmskog stvaralaštva na području Pule i okolice. Radionica se održava u sklopu nastave hrvatskog jezika ili likovne, odnosno tehničke kulture, a sastoji se od predavanja te praktikuma u sklopu kojega učenici grupno izrađuju svoj prvi film.

KP: Kome je namijenjen projekt Nove medijske kulture i što sve obuhvaća?

I-N.T.: Nove medijske kulture su namijenjene srednjoškolcima, a radi se o relativno novom projektu kojega provodimo u suradnji s pulskom Gimnazijom. Prve godine su u njegovu sklopu održana predavanja koja su imala za cilj upoznati učenike s ulogom medija u zajednici i društvu te im ujedno približiti različita filozofska i kulturalna stajališta zahvaljujući kojima će ih lakše razumjeti. Druge godine smo se na zahtjev profesorice Teodore Beletić pridružili obilježavanju 20 godina grupe Lumeni i 13 godina Eko-škole. S učenicima smo radili na digitalizaciji arhivskog materijala s različitih akcija grupe i njegovom plasiranju na web stranici škole kao i novotvorenoj facebook stranici grupe. Ove će godine projekt biti ponovo drugačiji, ali ništa manje izazovan. Ideja je da gimnazijalci paralelno s ciklusom predavanja pokrenu blog i tako primjene znanja iz novih medijskih kultura prilagođena svom uzrastu.

KP: Nedavno ste pokrenuli edukaciju medijske pismenosti za srednjoškolce pod nazivom Medionauti koja uključuje i produkciju televizijske emisije. S kim surađujete? Na koji ste način tim projektom obuhvatili teme građanskog odgoja i obrazovanja? Na koji su način koncipirane edukacije, a kako emisija? 

I-N.T.: Pulsku Gimnaziju i Školu primijenjenih umjetnosti i dizajna uključili smo u najsvježiji projekt udruge a to su upravo Medionauti. Radi se o nizu edukacijskih radionica o građanskom odgoju i medijskoj pismenosti koje se prate kamerama te u konačnici dobivamo polusatnu televizijsku emisiju koja je s emitiranjem na lokalnim postajama TV Istri i TV Novoj počela prije otprilike mjesec dana. Do sada su emitirane emisije o diskriminaciji homoseksualnih osoba i utjecaju medija na mlade u pubertetu. Nakon što se učenici upoznaju s odabranom temom putem predavanja gimnazijske profesorice Tanje Carić, kreće istraživanje, debata među učenicima, kratka inscenacija problema, anketa na terenu s građanima, osmišljavanje slogana i, na kraju, izrada socijalne reklame. Projekt je koncipiran tako da srednjoškolci sami osmišljavaju sadržaj te pod stručnim vodstvom sudjeluju i u izradi emisije kao spikeri, asistenti, glumci, montažeri… Osim u Puli, emisija će tijekom jeseni biti snimana i u srednjim školama u Pazinu, Poreču i Labinu. Uređivačko-redateljski tim sačinjavaju profesorica Tanja Carić te Ivan Dobran, Marko Zdravković-Kunac i Tanja Tomić iz PFT-a. Partneri projekta su Medvid Produkcija d.o.o., Društvo Naša Djeca Pazin, Centar za građanske inicijative Poreč i Alfa Albona Labin, te Gimnazija Pula, Škola primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula, Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin te Srednja škola Mate Balota Poreč.

KP: Osim edukacije, produkcije te distribucije na domaćim i inozemnim festivalima, neizostavno mjesto u radu udruge ima Klub Pulske filmske tvornice. Je li Klub referentno mjesto zainteresiranoj pulskoj filmskoj publici?

I-N.T.: Klub nije samo referentno mjesto za publiku koja može pratiti projekcije i predstavljanja filmskih autora, udruga i manifestacija popraćene diskusijama ili prisustvovati stručnim javnim predavanjima o filmu. Ono je prvenstveno referentno mjesto za filmske stvaratelje – iz Pule, Istre i šire – koji ovdje mogu dobiti potrebno znanje kao i tehničku ili savjetodavnu pomoć za realizaciju filmskih i video radova. Tako se u njegovu sklopu održavaju ljetna i zimska radionica izrade filma, stručne vikend radionice i predavanja, te trodnevni produkcijski maraton Production In. On ujedno uključuje cjelogodišnju produkciju kao i filmski servis u kojemu autori i građani koji nisu učlanjeni u udrugu mogu dobiti tehničku podršku. Do sada je u njegovu sklopu realizirano više od 100 kratkometražnih igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih filmova. Ukratko, Klub Pulske filmske tvornice je središte edukacije novih generacija zaljubljenika u film, obnove i produbljenja znanja starijih filmofila te stalne produkcije. Također, mjesto je to istraživanja i širenja granica sedme umjetnosti, filmske refleksije i refleksije o filmu, druženja, povezivanja i suradnje.

KP: Kakva je situacija u Puli po pitanju filmskog stvaralaštva i edukacije za nj, izvan rada PFT ili Pulskog filmskog festivala?

I-N.T.: U Puli i Istri postoji niz mladih i/ili iskusnih filmskih i video autora, počevši od afirmiranih profesionalaca poput Andreja Korovljeva, Ines Pletikos ili Davora Sanvincentija, pa sve do neprofesionalnih stvaratelja i vizualnih umjetnika koji se okušavaju u raznim formama. Osim toga, Pula je dobila i redatelja koji je prvi u Hrvatskoj dobio nagradu u Cannesu – Dalibora Matanića. Za istaknuti je i značajan potencijal koji ovdje postoji za pisanje scenarija bilo da su to pisci ili budući profesionalni scenaristi. Također, s povratkom iz Danske Puljanina Draška Ivezića i otvaranjem Adriatic Animationa u kojemu djeluje i njegova djevojka, Estonka Chintis Lungren, grad je dobio i profesionalni animacijski studio. Situacija govori da je interes za produkciju kod građana svih dobi, profesionalaca ili amatera, izuzetno velik. Međutim, izvan PFT-a organizirana filmska edukacija ne postoji (na Festivalu igranog filma u Puli postoje tek radionice za djecu i mlade), a niti mjesto koje okuplja autore, pomaže im u procesu produkcije i predstavlja njihov rad. Stoga našim aktivnostima idemo u smjeru pretvorbe grada iz festivalskog središta, odnosno mjesta konzumacije filmske umjetnosti, u produkcijsku meku kako bi u punom smislu zaživio izraz “Pula filmski grad”.

Objavio/la matija [at] kulturpunkt.hr 12.06.2015

Klubodrom: “Dr. Strangelove” S. Kubricka by Lara Popović

DrStrangeloveFINAL

Britanska crnohumorna politička satira na Hladni rat “Dr. Strangelove ili: Kako sam naučio ne brinuti i zavolio bombu” (Dr. Strangelove or: How I learned to Stop Worrying and Love the Bomb) Stanleya Kubricka iz 1964. bit će prikazana u Klubu Pulske filmske tvornice ovoga četvrtka, 02. srpnja, s početkom u 20 sati. Film je odabrala članica udruge Lara Popović koja će biti uvodničarka i moderatorica naknadne diskusije.

 

„Dr. Strangelove“ je snimljena po knjizi „Crvena uzbuna“ (Red Alert) Petera Georgea koji je s Kubrickom i Terryjem Southernom radio i na scenariju. Radnja filma se vrti oko poludjelog generala američkog vojnog zrakoplovstva koji je naredio nuklearni napad na Sovjetski savez. Zbog toga američki predsjednik i drugi visokopozicionirani državni i vojni djelatnici moraju poduzeti komplicirani pothvat kako bi spriječili nuklearnu apokalipsu.

 

Kubrick je isprva htio snimiti triler o nuklearnom napadu. Međutim, tijekom istraživanja postao je svjestan suptilne i nestabilne „ravnoteže straha“ između nuklearnih velesila kao i popratnog paradoksa. Pišući scenarij uvidio je i komični ton bezizlazne situacije u kojoj su se SAD i SSSR našli – krenulo je međusobno uništenje bez da su to htjeli i koje sada ne mogu zaustaviti. Istovremeno, humor produbljuje jezu i gorčinu priče koja se kroz satiru obrušava na Hladni rat preispitujući pritom zdravi razum politike huškanja i mržnje.

 

Film je bio nominiran za četiri Oscara (najbolji film, režija, scenarij i glavni glumac Peter Sellers). Od Udruge filmskih kritičara New Yorka dobio je nagradu za režiju, a od BAFTA-e tri nagrade (najbolji britanski film, film iz bilo kojeg izvora, scenografija) i isto toliko nominacija (najbolji glavni glumac Peter Sellers, scenarij, sporedni glumac Sterling Hayden).

 

Ulaz na program je slobodan!

Dr.Strangelove2

STANLEY KUBRICK: DR. STRANGELOVE ILI: KAKO SAM NAUČIO NE BRINUTI I ZAVOLIO BOMBU (Dr. Strangelove or: How I learned to Stop Worrying and Love the Bomb), crnohumorna politička satira, 1964, 94′, UK/SAD

Producent: Stanley Kubrick

Screnarij: Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George (po romanu „Crvena uzbuna“ Petera Georgea)

Glume: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, Tracy Reed

Glazba: Laurie Johnson

Kamera: Gilbert Taylor

Montaža: Anthony Harvey

Produkcijska kuća: Hawk Films

 

Ivana-Nataša Turković, voditeljica Kluba PFT-a

4. Medionauti o korupciji u Hrvatskoj

4.Medionauti

Koji su najčešći oblici korupcije u Hrvatskoj istražili su pulski gimnazijalci i likovnjaci u četvrtoj emisiji Medionauta koja će premijerno biti prikazana na lokalnim televizijama ove subote, 04. srpnja. Na TV Istri će emisija početi u 12.15 sati, a na TV Novi Pula u 18.30 sati. Na obje televizije reprize će uslijediti tjedan dana kasnije, odnosno 11. srpnja, u isto vrijeme.

 

Učenici su se ovom prilikom pozabavili generalno visokom korupcijom (klijentelizam, nepotizam, prijevara) i specifično korupcijom u obrazovanju (nepotizam, „Akcija Indeks“, prepisivanje kao nemoralno ponašanje). Osim što su iznijeli primjere korupcije osvrnuli su se i na udruge i organizacije koje se protiv nje bore.

 

Polusatna emisija se sastoji od radionice, temeljitog istraživanja, rasprave među učenicima u kojoj oni iznose osobne stavove i mišljenja, ankete s građanima te izrade medijskog proizvoda koji je ovoga puta duhovita reklama. Nakon premijernih prikazivanja na televizijama nova će epizoda i reklama biti dostupne na facebook stranici Medionauta.

 

Emisija je rađena u suradnji s pulskom Gimnazijom i Školom primijenjenih umjetnosti i dizajna, a snimana je u gimnazijskoj knjižnici. Ona je rezultat edukacijskog procesa kojega se prati kamerama i stoga je koncipirana tako da srednjoškolci sami osmišljavaju sadržaj te pod stručnim vodstvom sudjeluju u izradi. Cilj projekta je upoznati mlade s pozitivnim i negativnim stranama medija, potaknuti ih na kritičko promišljanje i analizu te u ih naučiti njihovoj proizvodnji. Zbog toga učenici sudjeluju u cijelom procesu izrade, dakle i kao suradnici, glumci, montažeri…

 

Uredničko-redateljski tim emisije sačinjavaju Ivan Dobran, Tanja Carić, Marko Zdravković-Kunac i Tanja Tomić, špice je izradio Draško Ivezić, dok glazbu potpisuje Velimir Todorović. Partneri novog projekta Pulske filmske tvornice su Medvid Produkcija d.o.o., Društvo Naša djeca Pazin, Centar za građanske inicijative Poreč, Alfa Albona Labin, Gimnazija Pula, Škola primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula, Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin te Srednja škola „Mate Balota“ Poreč. Projekt financijski pomažu Agencija za elektroničke medije i Hrvatski audiovizualni centar.

 

Ivana-Nataša Turković, voditeljica Kluba PFT-a

Predstavljena 10. ljetna radionica izrade filma

IMG_1814

U Klubu Pulske filmske tvornice predstavljena je prošloga četvrtka 10. ljetna radionica izrade filma „Pulska filmska tvornica 2014.“ na kojoj je realizirano devet scenarija i šest kratkometražnih igranih, dokumentarnih i hibridnih filmova. Među polaznicima bilo je iskusnijih autora poput Ive Lipanovića, koji je dokumentarno-eksperimentalnim filmom „Monumenti“ zaradio najveći aplauz gledatelja, i Lare Popović. Lipanović isprva predstavlja bivšu vojnu zonu Monumenti, nudeći nam gotovo lirske vizure eksterijera derutnih objekata uronjenih u bujnu vegetaciji i njihovih devastiranih interijera. Potom mu se oko zaustavlja na partizanima i partizankama oslikanim na zidovima jedne zgrade. Njih odmah potom „oživljava“, pa likovi pod punom ratnom opremom silaze sa svojih pozicija i nanovo osvajaju prostor Monumenata. Autor na taj način budi kod gledatelja niz asocijacija zahvaljujući kojima film dobiva punoću i težinu.

 

Crno-bijeli nijemi igrani film „The Faux Savior“ Lare Popović nastao je u sklopu redovne klupske produkcije ali je zbog autoričine hiperprodukcije zabunom prikazan umjesto „The Nightmarea“. Vječna borba dobra i zla kao i bespomoćnost maloga čovjeka prikazani su na alegoričan način, a publika je pohvalila kostime, glumu i kameru Marka Krnjajića.

 

„Statisti na prvoj poziciji“ Luke Tominića govori o autorovom iskustvu statiranja na setovima filmova i promidžbenih spotova. Na žalost, zanimljiva priča nije popraćena kvalitetnim tonom zbog čega film itekako pati. „Romski film“ Ise Bajramovića o obitelji koja se bavi sakupljanjem starog željeza i 12 godina čeka hrvatsko državljanstvo načeo je zanimljivu temu koja zahtjeva podrobniju obradu. S druge strane, „Radnica“ Olivere Jović o ženi zaposlenoj putem poticaja HZZ-a nije uspjela progovoriti filmskim jezikom, dok je „Šlag na kraju“ Sandija Puđe o depresivnom studentu nedovoljno razrađen.

 

Ostvareni filmovi prošli su nakon premijere kroz Kritičko rešeto snimatelja Marka Krnjajića koji je vodio živahnu analizu i diskusiju s gledateljima.

IMG_1813

10. ljetna radionica izrade filma održavala se od 19. rujna do 31. listopada 2014. upravo u Klubu PFT-a, a vodili su je filmski pedagog i redatelj Igor Bezinović (razvoj ideje i scenarija), snimatelj Marko Krnjajić (snimanje i montaža) te montažer i filmski pedagog Marko Zdravković-Kunac (montaža). U sklopu radionice održana su i tri javna predavanja – uvodno predavanja Igora Bezinovića o razradi ideje i pisanju scenarija, zatim predavanje Marka Krnjajića o kameri i snimanju te predavanje Marka Zdravkovića-Kunca o osnovama montaže. Osim toga, Bezinović je održao 1. Kritičko rešeto na kojemu je komentirao filmove nastale u periodu od zime do jeseni 2014. Partneri radionice bili su Hrvatski filmski savez i MedVid Produkcija d.o.o., dok su ju financijski podržali Hrvatski audiovizualni centar i Zaklada “Kultura Nova”.

 

Ivana-Nataša Turković, voditeljica Kluba PFT-a